Wednesday 23 October 2013

Bedak Sejuk Muntah Belut



Untuk order sila lawati http://cocoapinky.blogspot.com

BEDAK SEJUK MUNTAH BELUT 

KHASIAT MIRACLE OF CLAY:
- Menggebukan, menyerikan kulit wajah dari kusam
- Menghilangkan masalah jerawat, muka berminyak, resdung 
- Ruam pada bayi 
- Masalah kegatalan kulit dan kudis pada tubuh badan
- Mencerahkan bhgn hitam pelipat celah paha dan ketiak 
- Masalah melecet celah paha 
- Menegangkan kulit muka dan mengecilkan liang roma 
- Mengurangkan bahang panas akibat kulit terbakar sinaran matahari 

CARA-CARA PENGGUNAAN: 
Campurkan sedikit bedak sejuk dengan sedikit air. Sapukan ke seluruh muka. Biarkan selama semalaman, kemudian cuci muka seperti biasa di sebelah pagi. Untuk hasil yang lebih memuaskan, campurkan dengan air gamat/zam-zam.

Untuk kulit berminyak/bermasalah : 
Gunakan bedak sejuk setiap malam sebelum tidur.

Untuk jerawat batu : 
Sapukan lebih bedak sejuk di kawasan yang bermasalah.

Untuk kulit normal/kering : 
Gunakan bedak sejuk selama 2 hingga 3 hari berturut-turut. Penggunaan berselang hari memberi hasil lebih memuaskan

Rawati kulit anda dengan bedak muntah belut yang halal dan tanpa bahan kimia.Bedak muntah belut ini mujarab untuk mengubati penyakit kulit seperti ruam, kayap, jerawat, campak dah sebagainya.



Petikan Harian Metro


Awek Muda Dek Bedak Sejuk



Oleh Siti Zarinah Sahib
Dulu namanya gah di pentas peragaan serta sering menghiasi ruangan fesyen majalah tempatan dan iklan di media elektronik.
Memiliki ketinggian 177 sentimeter berdarah campuran Melayu sebelah bapa dan Serani sebelah ibu, tidak hairan pemilik nama Nik Nafisah Marini Nik Othman Ariff Kamil walaupun sudah memasuki usia 46 tahun, dari segi penampilan serta raut wajah ternyata dia tampak muda daripada usia sebenar. 
Ditanya mengenai rahsianya, jelas Ketua Pegawai Operasi Marini Signature (M) Sdn Bhd itu, amalan menjaga kulit wajah sejak remaja membantu mendapatkan kulit sihat dan segar tanpa sebarang masalah. Dia yang juga anak kepada bekas Ratu Cantik Malaysia/Dunia 1966, Merlyn McKelvie, 65, bukan saja mewarisi keayuan wajah ibunya tetapi memiliki lenggok tubuh serta badan yang langsing. 

Meskipun hampir mencapai usia separuh abad, aura kejelitaan wanita ini tetap terpancar. Malah ketika diminta beraksi di hadapan kamera, dia tetap anggun menampilkan gaya tersendiri walaupun sudah 18 tahun meninggalkan dunia peragaan.
Foto

Jelas Marini, ibunya yang sentiasa kelihatan menawan menjadi sumber inspirasi serta turut mempengaruhi dirinya untuk bersama-sama mengamalkan petua tradisional iaitu memakai bedak sejuk muntah belut, minum air kosong setiap kali bangun tidur, mengambil jamu dan melakukan senaman di gimnasium.

“Saya sudah memakai bedak sejuk muntah belut sejak 20 tahun lalu. Kesannya sangat menakjubkan kerana kulit menjadi halus dan licin. Ini menyebabkan ramai bertanya produk yang saya gunakan. Memang saya sangat percaya kepada bahan semula jadi kerana ia lebih selamat,” katanya yang turut mengajar anak gadisnya, Tengku Nafisah Nadirah, 23, dengan amalan rutin kecantikan bersama.

Bagi menjaga kecantikan kulit, dua kali sebulan Nik Marini dan Nafisah melakukan rawatan wajah, urut badan serta lulur di spa. Ini bagi memastikan kulit kembali segar serta perjalanan darah lancar selepas diurut. 

Memiliki rambut yang cantik, lebat dan kehitaman, Nik Marini menganggap rambut aset paling berharga. Sebab itu sejak berusia tujuh tahun dia sudah mengikut ibu ke salun dan rutin ini diteruskan sehingga sekarang apabila dia mendapatkan rawatan intensif dan memotong hujung rambut yang rosak setiap dua bulan sekali manakala untuk rutin harian, dia tidak mengabaikan penggunaan perapi dan tonik selepas memakai syampu. 

“Rambut adalah mahkota paling berharga sebab itu saya sanggup berhabis duit memastikan rambut berada dalam keadaan sihat. Amalan menggunakan sumber semula jadi juga membantu mendapatkan rambut yang hitam dan lebat,” ujarnya. 

Dari segi pemakanan, sebagai bekas model sejak remaja Marini begitu memberi perhatian kepada pemilihan makanan sihat dengan memperbanyakkan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam menu harian. Ini kerana sumber vitamin dan protein sangat penting bagi mengekalkan kecantikan serta bentuk badan yang ideal. 

“Saya juga mengambil makanan tambahan seperti CoQ10, vitamin C, glucosamine, kalsium, magnesium, multivitamin dan neem yang baik untuk kulit dan rambut. Saya percaya menjaga pemakanan serta amalan senaman mampu mengekalkan berat badan dan terhindar daripada penyakit. 

“Setiap tahun saya juga menjalani ujian darah bagi pengesanan awal penyakit berbahaya,” katanya yang tidak percaya kepada suntikan kerana takut pada jarum selain meninggalkan kesan negatif pada tubuh. 


Halangan bapa

Wanita ini mula berkecimpung dalam dunia peragaan sejak berusia 15 tahun ketika menyertai pertunjukan fesyen sekolah. Pada masa itu, pengasas agensi peragaan terkenal Cilla Foong Assoc, Cilla Foong mula menghidu bakat semula jadi Marini.

“Setiap tahun saya sering menjadi model bagi pertunjukan fesyen yang diadakan di sekolah. Ketika membuat pertunjukan saya langsung tidak sedar langkah saya diperhatikan. Selesai memperagakan pakaian, Cilla menemui saya di belakang pentas dan meminta saya menghadiri sesi uji bakat,” katanya.

Pelawaan Cilla diterima dengan hati terbuka kerana ketika itu Marini sudah memasang angan-angan bergelar peragawati terkenal. Selepas menerima latihan peragaan serta rundingan imej, Marini diberikan tugasan pertama iaitu memperagakan pakaian di Hotel Hilton, Petaling Jaya.

“Saya masih ingat ketika kali pertama berjalan di pentas utama, bagaikan ada aura yang membuatkan saya ingin menjadikan bidang ini sebagai karier. Ia satu pengalaman yang sukar dilupakan kerana selain pakaian dan solekan yang pastinya merubah penampilan, saya juga perlu bijak berhadapan orang ramai,” katanya. 

Namun wanita ini terpaksa berhadapan cabaran paling besar apabila ibu bapa tidak merestui pembabitannya dalam bidang ini. 

“Sebenarnya bapa saya tidak mengetahui langsung pembabitan dalam dunia peragaan. Bapa hanya mengetahui selepas melihat gambar saya terpampang di sebuah akhbar ketika menyertai Ratu Cantik Malaysia lalu dia meminta saya menarik diri,” jelasnya. 

Namun melihat kesungguhan Marini, akhirnya dia merestui kerjaya anaknya asalkan pandai membawa diri. Tambahan pula apabila Marini berpeluang memperagakan pakaian rekaan pereka terkenal Kanzai Yamamoto, ia pengalaman yang sukar dilupakan. 

Selepas dua tahun aktif, tanpa dirancang Marini bertemu jodoh pada usia 19 tahun. 

“Hanya selepas beberapa bulan menyemai cinta kami mengambil keputusan mendirikan rumah tangga. Bayangkan saya baru berusia 19 tahun namun saya tekad kerana ini jodoh terbaik buat saya,” katanya. 

Selepas mendapat cahaya mata pertama, Tengku Mohammad Idris Al-Ariff yang kini berusia 26 tahun, Marini mula memperlahankan aktiviti peragaannya kerana mahu memberi tumpuan kepada keluarga. Namun selepas melahirkan anak kedua, Tengku Nafisah Nadirah, rezeki semakin mencurah menyebabkan dia mencuba nasib menghiasi iklan media cetak dan elektronik antaranya iklan makanan segera McDonalds, beg tangan Bonia, S’fare, Nescafe dan Pampers.

Berbicara mengenai disiplin, Marini tidak menolak model seangkatannya seperti Adib Yasmin, Shasha, Shigim, Yvonne Blake, Yvonne Gabriel dan Christine Lim adalah generasi yang sangat berdisiplin dan bersungguh-sungguh setiap kali menerima tugasan. 

“Bagi kami, disiplin menentukan jatuh bangun seseorang dalam bidang peragaan kerana seorang model yang baik harus mahir mendisiplinkan diri serta tidak mengharap agensi mengenakan peraturan untuknya.

“Selain bijak menonjolkan diri, seorang model harus pandai mengawal maruah diri serta mendidik dengan peraturan yang ketat,” ujarnya.


Tubuh Marini Signature

Mengumpul pengalamannya selama hampir 30 tahun dalam dunia peragaan, dia yang berjinak-jinak dalam bidang perniagaan dengan membuka butik HaniMarini Treasures bersama seorang teman rapat sejak tiga tahun lalu kini komited mengembangkan perniagaan dalam bidang produk kecantikan. 

Hanya selepas menerima pelawaan seorang rakan yang juga penghidap kanser, Nik Marini akhirnya mencuba memasarkan produk kecantikan wajah berasaskan bahan semula jadi iaitu 100 peratus menggunakan minyak pati asli.

“Bagi menghasilkan produk, kajian selama 30 tahun sudah dijalankan bagi mengetahui keberkesanannya dengan saya sebagai pengguna. Apabila ramai bertanya bagaimana saya boleh mendapatkan kulit yang cantik dan sihat, ia cukup memberi gambaran Marini Signature suatu produk yang bagus,” katanya. 

Memilih nama Melayu seperti Chantek, Harum, Molek, Ikal Maya, Gebu, Jelita dan Anggun sebagai koleksi produk, bagi Marini ia mampu mengembalikan nilai kemelayuan selain nampak unik dan klasik.

Sebagai pengasas, Nik Marini ingin mendidik masyarakat supaya kembali kepada cara lama, tradisional dan semula jadi. 

“Untuk bedak asas misalnya, saya menggunakan selut daripada belut kerana terbukti mempunyai banyak kebaikan. Antaranya melicinkan kulit, menghilangkan bau badan, resdung malah sesuai untuk penyakit kulit,” katanya yang setakat ini mempunyai 16 produk membabitkan wajah, rambut dan kulit serta produk untuk lelaki. 

Pada masa akan datang, Marini berhasrat membawa Marini Signature untuk pasaran Timur Tengah juga ke negara Asia kerana ia dirumus untuk kulit wanita Asia. Dengan tema Sesuci Sentuhan Alam, wanita ini berharap kualiti serta kebaikan pada setiap produk akan mendapat tempat setanding dengan produk kecantikan antarabangsa lain.
Artikel ini disiarkan pada : 2013/10/1821 0 Google +1 0 0

3 comments:

  1. Thanks for review.Saya sekeluarga ambil yg haq sahaja.lain lain tiada.Dulu kini Dan selamanya..

    ReplyDelete
  2. macam mana nak dapat kan bedak muntah belut ini.

    ReplyDelete
  3. Saya order dalam FB je, cuba search dlm fb mesti ada.

    ReplyDelete

Setelah 7 Tahun menanti akhirnya disahkan hamil.

 Saya berkahwin hampir 7 Tahun, tapi baru kini disahkan hamil anak sulong. Alhamdulillah, mybe asbab berdoa dgn amalan doa yang diberi oleh ...